כתיבת מאמרים בעשרה צעדים פשוטים

לפעמים נדמה שכתיבת מאמרים הפכה לספורט הלאומי שלנו. תסתכלו ימינה ושמאלה – כולם עוסקים בכתיבת מאמרים, או לפחות ככה זה נראה. חלק מהתופעה שייכת כמובן לצורך לספק מאמרי תוכן לרשת. למאמרים האלה יש מטרה כפולה – גם לספק מידע חשוב ומעניין לגולש, וגם להשיג מיקומים טובים יותר במנועי החיפוש. אז איך עושים את זה? המאמר הזה יספק לכם מדריך של עשרה צעדים פשוטים בשביל כתיבת מאמרים.

צעד מס' 1: הכינו לעצמכם כוס קפה: גם תה הולך, או משקה קר. העיקר שלא תרגישו צורך לקום מהמחשב כל חמש דקות. תתארגנו על ישיבה נוחה, כשכל מה שאתם צריכים נמצא בהישג יד. כתיבת מאמרים היא תהליך שמצריך זמן וריכוז. ככל שתפחיתו את מספר ההפרעות שיסיחו את תשומת לבכם ויגרמו לכם לאבד את חוט המחשבה, כך תגדילו את הסיכוי שלכם להצליח לכתוב את המאמר שלכם מהתחלה ועד הסוף. 

צעד מס' 2: שאלו את עצמכם מה מטרת המאמר: השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא מה בעצם אתם מנסים להשיג בכתיבת המאמרים. האם אתם רוצים לספק לקורא מידע? לחדש? לשעשע? להביע דעה? אחרי שהגדרתם את המטרה, יהיה לכם קל יותר להיצמד אליה. כך, אם אתם כותבים כדי לספק מידע ענייני, אל תיגררו לשרבב איזו דאחקה או משחק מילים לא מתאים. לעומת זאת, אם המאמר נועד להבעת דעה, הסגנון האישי שלכם הוא חלק מהמסר.

צעד מס' 3: הגדירו מי הקהל שלכם: חשבו על קהל היעד הפוטנציאלי שלכם ונסו לאפיין אותו. מה חשוב לו? מה מדבר אליו? במהלך עבודתי עסקתי בכתיבת מאמרים בנושאים רבים ושונים, שמטבע הדברים פנו לקהלים שונים: כתיבת מאמרים בנושאי ניהול עבור קהל עסקי, כתיבת מאמרים על תחומים אקדמיים שונים עבור סטודנטים וסטודנטים-בדרך, כתיבת מאמרים בנושאי הורות להורים טריים, ולהבדיל – כתיבת מאמרים לאוכלוסיה המבוגרת על נושאים שחשובים להם. לכל אחד מסוגי הקהל הללו נדרש, כמובן, סגנון שונה ודרך מתאימה להצגת התכנים.

צעד מס' 4: צרו לעצמכם ראשי פרקים: החוכמה של כתיבת מאמרים היא ליצור לקורא  "מסלול קריאה" נוח. למה הכוונה? כמו שלפני יציאה לטיול אתם מתכננים את המסלול – מאיפה מתחילים, איפה מסיימים ובאיזה נקודות עוברים בדרך, כך גם בכתיבת מאמרים. כדי שתוכלו להעביר לקורא את כל המידע בצורה ברורה, סדרו לעצמכם בשלב ראשון את המידע: בחרו את נקודת המוצא – זו יכולה להיות בעיה מסויימת שבהמשך תציגו לה פתרון, דעה נפוצה שאתם באים לאשר או להפריך וכדומה. בהמשך ערכו את רשימת ההיבטים שאתם מתכוונים להתייחס אליהם, ולבסוף – את השורה התחתונה והמסקנות. 

צעד מס' 5 :כתבו את התוכן של כל פיסקה: כעת, כשאתם יודעים על מה אתם הולכים לדבר בכל קטע, תנו לטקסט לזרום מכם. הרחיבו כל מה שיש לכם לומר על נושא הקטע. נסו לכתוב בצורה חופשית כל מה שאתם רוצים לומר. הצמצום והליטוש יבואו בהמשך.

צעד מס' 6: שלבו נתונים: לאחר שכתבתם את תוכן הפיסקה, נסו למצוא נתונים ועובדות שתומכים בדבריכם. שלבו אותם בטקסט כך שיהיו חלק אינטגרלי מהטקסט ויחזקו את דבריכם. למשל: "95% מההורים מדווחים על בעיות הירדמות של ילדיהם. במאמר זה נלמד כיצד ליצור טקס שינה קבוע, שיסייע לילד להיפרד בהדרגה מהיום שחלף ולהיכנס לעולם השינה כשהוא רגוע ונינוח" (מתוך מאמר שכתבתי ליועצת שינה).  

צעד מס' 7: בדקו את סדר המשפטים: הסוד של כתיבת מאמרים קולחים וקריאים הוא הקפדה על סדר המשפטים. לאחר שהעליתם על הכתב כל מה שרציתם לומר, קראו את הדברים שוב ובדקו את עצמכם: האם סדר המשפטים הגיוני? האם לא חזרתם על עצמכם? אם אינכם בטוחים, הקריאו לעצמכם את הטקסט בקול רם, כאילו אתם מנסים להסביר את הדברים למישהו אחר. אם אתם מרגישים בצרימות, נסו לשנות את סדר המשפטים, לאחד בין משפטים שחוזרים על אותו תוכן במילים שונות וכדומה.

צעד מס' 8: תנו בכותרות! אם נישאר עוד רגע בהשוואה לטיול, הכותרות הן השלטים לאורך המסלול.  הכותרת הראשית היא כמובן החשובה ביותר – היא זו שתגרום לקורא להחליט אם לצאת בכלל למסע שאתם מציעים לו. אחריה מגיעות כותרות המשנה לכל קטע, שהן כמו נקודות הציון הבולטות לאורך המסלול. נסחו אותן באופן מעניין ותמציתי, כך שגם אם הקורא שלכם לא יתעמק בטקסט אלא רק ירפרף על הכותרות, המסר כבר יעבור אליו.

צעד מס' 9: נסחו פתיח. הנה טיפ של מקצוענים בכתיבת מאמרים: את הפתיח מנסחים רק בסוף! מפתיע, נכון? אבל עובד תמיד. הפתיח הוא סוג של הצהרת כוונות על התכנים שיבואו בהמשך ועל התועלת שיקבל הקורא בתמורה לזמן שהשקיע בקריאה. יהיה לכם קל יותר לנסח אותו אחרי שכל המאמר כבר כתוב. קראו את מה שכתבתם מהתחלה ועד הסוף, ותמצתו את המסר בכמה משפטים.

צעד מס' 10: עשו הגהה. הנה עוד טיפ חשוב בכתיבת מאמרים: גם אם נראה לכם שכתבתם מאסטר-פיס, אל תלחצו על "סנד" באותו יום. קראו את המאמר שוב למחרת, ונסו להתייחס אליו כאילו אתם קוראים אותו בפעם הראשונה. תופתעו לגלות כמה מקומות תרגישו שלא "עוברים חלק" וצריכים ליטוש נוסף.

ואחרי שכל זה נאמר, זכרו תמיד שכתיבת מאמרים היא גם עניין של כישרון ויכולת מילולית. אם אתם מתקשים בכתיבה, עדיף לכם לפנות לכתיבת מאמרים מקצועית, שתאפשר לכם לקבל את התוצאה הטובה ביותר, בזמן שאתם מתמקדים בתחומים החזקים שלכם.

רוצים לקרוא עוד?

דילוג לתוכן