קופירייטר – בין המוצר לקהל
מד קופירייטר – המדדים שיעזרו לך בבחירת קופירייטר
קופירייטר הוא האדם שמתווך ברמה הלשונית בין המוצר או השרות שלך – לבין קהל היעד שלך. אפשר אף להרחיק לכת ולומר כי קופירייטר נושא על כתפיו חלק חשוב בהצלחת המוצר או בכשלונו. הוא בעצם זה שמציג את המוצר בפני הקהל ובכך עשוי לקבוע את גורלו. כיצד תדע על מי להטיל את המלאכה?
הדבר הראשון שעליך לבדוק הוא היכולת המקצועית של אותו קופירייטר, על פי המדדים הבאים:
ניסיון
במהלך העשור האחרון הצליח ענף הפרסום, והקופירייטינג בתוכו, ליצור לעצמו תדמית זוהרת ונחשקת. כתוצאה מכך מסתובבים כיום בשוק עשרות קופירייטרים שסיימו קורס כזה או אחר. הם יכולים להראות לך סלוגנים מבריקים וגימיקים יוצאים מן הכלל שהגו במהלך לימודיהם. הם רעבים והם זולים בדרך כלל. יש רק בעיה אחת. מיעוטם רכש ניסיון מעשי מספיק במכירה של מוצרים אמיתיים לקהל אמיתי. כשאתה רוצה לבחון קופירייטר, בדוק ראשית את תיק העבודות שלו: מי הלקוחות שלו? לאילו מוצרים או שירותים הוא עשה קופירייטינג? מה היו הבעיות או הצרכים וכיצד התגבר עליהם הקופירייטר?
מגוון
קופירייטר טוב נבחן ביכולתו להתמודד הן עם סוגי לקוחות שונים והן עם סוגי טקסט שונים: שמות לחברות, סיסמאות, דיוור ישיר, פרוספקטים, פרופיל חברה, דפי מוצר, אתרי אינטרנט, עיתוני חברות – לכל אחד מהם אופי כתיבה שונה. בדוק האם הקופירייטר שמולך שולט בכולם.
יצירתיות
תפקידו של קופירייטר הוא ליצור בידול והבלטה של המוצר שלך בתוך ים המידע שמציף את הלקוח הפוטנציאלי. האם העבודות שהקופירייטר מציג בפניך משקפות גישה רעננה ושונה? האם אתה מתרשם מיכולתו להביא רעיונות לא שגרתיים?
אופקים רחבים
רעיונות צומחים בצורה אינטואטיבית. ככל שעולם המושגים והאסוציאציות של קופירייטר יהיה רחב יותר, יש יותר סיכוי שהוא יצליח למצוא רעיון מקורי או קישור שעוד לא חשבו עליו. לכן, עבור קופירייטר מומחיות לשונית היא תנאי הכרחי, אך לא מספיק. קופירייטר שמתמצא בתחומים כמו הסטוריה, פסיכולוגיה, תקשורת, תיאטרון, קולנוע וכדומה, הוא קופירייטר בעל עולם פנימי עשיר, שיכול להביא תכנים חדשים אל הקופירייטינג שהוא עושה.
קופירייטר שמתאים לך
יכולת ניסוח
אל תלך שבי רק אחרי סיסמאות וכותרות. חלק ניכר מעבודת קופירייטינג כרוך בכתיבת טקסטים ארוכים. האתגר הוא להפוך אותם לקריאים ומושכים לקהל היעד, שיכול להיות לקוחות, עובדי החברה, משקיעים או תורמים.
נכונות לשמוע
גם אם קופירייטר הוא גאון בתחומו, את התחום שלך אין ספק שאתה מכיר טוב יותר. בדוק עד כמה קשוב הקופירייטר להסברים ולמידע שאתה מספק לו, כדי להיות בטוח שהוא יוכל לייצג את האינטרסים שלך בדרך הטובה ביותר.
תמחור
בסופו של דבר, מגיעים גם לסוגיית המחיר, שהיא קשה יותר להשוואה. לידע, לניסיון ולכישרון של קופירייטר יש מחיר, וחשוב לקחת זאת בחשבון. בפרסום, יותר מכל תחום אחר, "מציאות" זולות עלולות לעלות ביוקר. קופירייטינג לא מוצלח עלול להיות חסר השפעה במקרה הטוב, או אף לפגוע במכירות, במקרה הרע. השתדל לקבל הצעת מחיר מפורטת ככל האפשר, כדי שתדע על מה מבוסס תמחור העבודה ומה כלול בו.
"קליק" אישי
זה לא שאתם צריכים להפוך לחברים הכי טובים, אבל התחושה שאתם מבינים אחד את השני תתרום לעבודה זורמת ואפקטיבית.
לסיכום, בחירת קופירייטר צריכה להיות מבוססת, בראש ובראשונה, על היכולות המוכחות שלו. אם קופירייטר הצליח עם לקוחות אחרים, רוב הסיכויים שהוא יעשה עבודה טובה גם בשבילך.