צמד המילים "כתיבה שיווקית וקופירייטינג" הן הפאואר-קאפל של עולם העסקים כיום. אבל מה זה אומר בעצם? איך זה יכול לעזור גם לעסק שלכם? ומה צריך לדעת לפני שבוחרים בנותן שרות? כל התשובות בכתבה שלפניכם.
מה זה קופירייטינג?
הכי קל להסביר את התפקידים של כתיבה שיווקית וקופירייטינג דרך השוואה לחנות פיזית. בהשוואה הזאת, הקופירייטינג הוא חלון הראווה של העסק. מה עושה חלון ראווה? מושך את העוברים ושבים, גורם להם להיעצר, להביט ולהגיד לעצמם: "יואו, זה בדיוק מה שאני צריך! מעניין אם יש כזה במידות שלי ובדוגמה שאני אוהב. אני אכנס פנימה ואשאל". זה בדיוק מה שעושה הקופירייטינג, רק דרך המילים במקום באמצעות מוצרים וחפצים. שרותי קופירייטינג כוללים, בין היתר, מתן שמות קולעים לעסקים, מוצרים ופרוייקטים, סלוגנים שמתמצתים את המסר בצורה קולעת, וטקסטים קצרים שנועדו למשוך את תשומת הלב המיידית של הקורא ולסקרן אותו.
ומה זה כתיבה שיווקית?
הכתיבה השיווקית, באותה השוואה, היא המוכר שבתוך החנות, זה שנכנס לתמונה אחרי שהלקוח הפוטנציאלי עשה את הצעד הראשון ונכנס. מוכר מוצלח יודע להקשיב למה שהלקוח צריך, לפרוש בפניו מספר הצעות שעשויות להתאים לו ולעזור לו לבחור ביניהן. אלו בדיוק התכונות שנדרשות מכתיבה שיווקית טובה. כתיבה שיווקית מכניסה את הלקוח הפוטנציאלי בצורה מעמיקה יותר למוצרים שיש לכם להציע, מיידעת אותו על היתרונות שיש לכל אחד מהם, וגורמת ללקוח להבין למה להעדיף דווקא אתכם. וממש כמו מוכר בחנות, הכתיבה השיווקית צריכה להיות ברורה, ידידותית, אך לא טרחנית – כזו שתעודד את הקונה ותכבד את הבחירות שלו, ולא חלילה תזלזל בו או תבריח אותו בבהלה.
אם יש לי תקציב מוגבל, על מה משניהם לשים את הדגש?
השאלה אם להשקיע יותר בכתיבה שיווקית או קופירייטינג תלוי בסוג התחום או העסק שאותו מפרסמים. בתחומים שבהם הבחירה של הלקוח נובעות בעיקר ממניעים של רגש והעדפה אישית, למשל אופנה, עיצוב, תרבות הפנאי וכדומה, הקופירייטינג הוא הנשק העיקרי: כאן יעזרו שם טוב שעושה חשק, סיסמה קולעת, טקסט קצר שמעודד התנסות או רכישה – אלו הכלים שבעזרתם תמשכו את הלקוח לכיוון שלכם. לעומת זאת, בתחומים שבהם תהליך הבחירה מבוסס על עובדות ומידע, כמו למשל בחירת ציוד מקצועי, ניתוחים פלסטיים, שרותים רפואיים וכדומה – לכתיבה השיווקית יש חשיבות עליונה. באמצעותה ניתן לכוון את הקורא לשאלות שעליו לשאול את עצמו לפני הבחירה, ולהציג תשובות שיבליטו את היתרונות הייחודיים שלכם.
מה צריך לבדוק לפני שמחליטים מי יעשה את העבודה?
הגעתם למסקנה שאתם חייבים כתיבה שיווקית וקופירייטינג. האמת – צודקים. בשוק התחרותי של היום, אלו כלי עבודה הכרחייים לקידום העסק שלכם. השאלה היא כמובן למי לפנות בעניין. גיגול מהיר מגלה עשרות גופים, שכולם מציעים פחות או יותר אותו הדבר. איך תדעו להבדיל בין מי שבאמת מקצוען לבין מי שמספק הבטחות ללא כיסוי? הנה כמה דברים שכדאי לכם לבדוק:
- ניסיון: האם למי שמציע לכם כתיבה שיווקית וקופירייטינג יש מספיק ניסיון בתחום, או שהוא עוד אחד מעשרות הכותבים המתחילים שמציפים את השוק? כותבים מתחילים, מטבע הדברים, נוטים לעשות "העתק הדבק" מטקסטים של קופירייטרים מנוסים, במקום לספק לכם חומר מקורי שנכתב במיוחד עבורכם.
- מגוון: האם תיק העבודות של מי שמציע לכם כתיבה שיווקית וקופירייטינג כולל סוגים שונים ומגוונים של לקוחות, מבחינת גודל, סגנון ותחומי עיסוק? ככל שהקופירייטר שלכם מציג תיק עבודות מגוון יותר, זה מצביע על ראש פתוח, חשיבה לא מקובעת, ויכולת לספק פתרונות יצירתיים.
- איכות: אתם אף פעם לא מספיק גדולים כדי להסתפק בכתיבה בינונית. אל תתפשרו על איכות הכתיבה! לפני שאתם בוחרים את מי שיכתוב עבורכם, בדקו עבודות קודמות של כתיבה שיווקית וקופירייטינג ועברו עליהן בעין בוחנת. תופעות כמו טקסט מבולגן, שגיאות בעברית או שפה עילגת הן סימני אזהרה במי לא לבחור.
- תוצאות: בשורה התחתונה, זה מה שקובע. כי כתיבה שיווקית וקופירייטינג זה אמנות המכירה – ולא מכירת האמנות! יצירתיות ומקוריות הן בוודאי חשובות, אך אינן מטרות לעצמן. אלו אמצעים שנועדו לקדם ולמנף את הפעילות העסקית שלכם.
אם המדריך הזה ארוך לכם מדיי, בואו נעשה את זה קצר. ב"לכתוב טוב" תקבלו מקופירייטרית שיש לה ה-מון ניסיון בכתיבה שיווקית וקופירייטינג. זה כל מה שחשוב.